tisdag 22 december 2015

Ljuvlig glutenfri brödkaka

 
 
1L mjölk
330 g smör
2 pkt jäst
2 1/2 msk fiberhusk
660g pressad kokt potatis
1 3/4 dl sirap
1/2 dl socker
1 tsk salt
2 msk brödkryddor
1kg Lailas mjöl blå (jag körde med semper mix, och 1kg var lite lite men jag la till mjöl ca 200g när degen jäst och skulle bakas ut, känn efter hur lös deg du vill ha...)
 
Smula jästen i en bunke. Smält smör häll i mjölken och värm till fingervarm. Rör ut jästen med vätskan tillsätt fiberhusk och låt svälla 10 min. Tillsätt resten och arbeta ihop till en deg. Låt jäsa ca 30 min. Ta upp degen på bakbordet. Kavla ut till runda kakor ca 1/2-1 cm tjocka och låt jäsa ca 20 min. Nagga och grädda.
Det optimala är att grädda på en pizzasten i 275°C men min ugn gick bara till 250°C, och jag har ingen pizzasten, så jag gräddade på en plåt i ugnen (tog aldrig ut plåten emellan och lät den stå inne i ugnen från jag satte igång ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar